علی جهانی، تأکید کرد:

پاسخگویی سریع تر به مردم با استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک امکان پذیر است


علی جهانی از کارشناسان روابط عمومی ایران معتقد است: روند پاسخگویی سازمان ها به مردم با روابط عمومی الکترونیک، سريع تر، وسيع تر و کامل تر خواهد شد.

وی که به مناسبت در پیش بودن هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک سخن می‌گفت روابط عمومی را "مدیریت ارتباطات" در درون و بیرون سازمان دانست و با تأکید بر جایگاه ویژه آن افزود: کارکرد ارتباطی روابط عمومی پررنگ تر از دیگر جنبه های آن است.

او ادامه داد: این نگرش در عصر نوین ارتباطات روز به روز قوی تر و حساس تر و تلاش شرکت های عرضه کننده کالا و خدمات برای بازاریابی هرچه حرفه ای تر و جلب و جذب مشتریان پرشمارتر دگرگون شده است و از این رو زاویه دید آنها از تبلیغات به ارتباطات گردش کرده است.

جهانی با اشاره به اینکه برای ایفای نقش حس گری، پایش و رصد محیط پیرامونی توسط روابط عمومی و ایجاد روحیه اقناع در مخاطبان و ذی نفعان هر سازمان، باید به ارتباط هرچه بیشتر روی آورد گفت: در گذشته های دور این ارتباط با ابزار و وسایل سنتی و مختلف غیر الکترونیک برقرار می شد اما امروزه، به مدد فن آوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، هم سرعت انتقال اطلاعات چشم گیر شده و هم موجب جبران عقب ماندگی های تاریخی سازمان ها و روابط عمومی گردیده است.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان با یادآوری اینکه کشور ما از این قافله فاصله چندانی ندارد گفت: تنها یک توجه و حمایت جدی و فرهنگ سازی لازم است تا این شیوه پسندیده و اثرگذار عمومیت یافته و از ظرفیت های موجود بهره مند و خلاء ها و کاستی های آن به سرعت برطرف شود.

او ادامه داد: با استفاده از فناوري های جديد و شبكه هاي جهاني اطلاع رساني از قبيل اينترنت، وب 2 و دیگر فضاهای مجازی مي توان اطلاعات کاملي در تمامي زمينه ها از جمله روابط عمومي به دست آورد و بدون هيچ محدوديتي اين اطلاعات و داده ها را منتشر کرد.

جهانی گفت: تجهيز روابط عمومي‌ها به ابزار و فنون ICT بيش از هر چيز مستلزم ايجاد بينش و ادبيات لازم در سطح سازمان‌ها و عناصر فعال در روابط عمومي‌ها است؛ چراکه بدون تكيه بر وجود ابزار و منابع لازم نمي‌توان به پيشرفت در اين مسير اميدوار بود.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان روند استقبال و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف را نسبتاً مطلوب دانست و گفت: در یک نظرسنجي که از میان 131 نفر (80.2 درصد مرد و 19.8 درصد زن) از مديران و متخصصان روابط عمومي سراسر کشور به عمل آمده، جايگاه روابط عمومي الکترونيک در سازمان‌ها مورد بررسي قرار گرفته است و در نتيجه‌گيري کلي، حداقل نيمي از پاسخگويان تعريف رضايت‌بخشي از روابط عمومي الکترونيکي ارائه کرده اند که نشان‌دهنده آشنايي نسبي آن‌ها با اين موضوع بوده است.

وی در مورد روابط عمومی الکترونیک و وضعیت آن در بانک پارسیان گفت: این بانک به عنوان یکی از بانک های پیش رو که دارای اولین نظام بانکی یکپارچه ( Core Banking ) در کشور است نیز از ابتدای تاسیس ابزارهای الکترونیکی مهیا و مورد استفاده قرار گرفته و از طریق سایت بانک پارسیان، تبلیغ مربوط به محصولات بانک، معرفی ویژگی ها و خدمات و اطلاع رسانی های لازم صورت می پذیرد. در این خصوص بار ها به صورت موردی نظر سنجی الکترونیکی از مشتریان و کاربران به عمل آمده که نتایجی خوبی از آن ها استخراج گردیده است و بزودی از طریق سایت بانک این امکان در قالبی شکیل، ساده و دایمی صورت خواهد پذیرفت.

جهانی، مشکل کندی سرعت اینترنت و مهیا نشدن بسترها و زیر ساخت های الکترونیکی و نیز شریان های ارتباطی را مانع بزرگی دانست که نه تنها سازمان های تولید کننده و عرضه کننده خدمات و کالا از جمله بانک ها را با محدودیت، روبرو ساخته بلکه حتی تجارت الکترونیک را نیز مختل و روند آن را کند کرده است.

او گفت: بزرگترين و مهمترين چالش روابط عمومي ها نحوه ورود به عرصه فناوري در حيطه ارتباطات و اطلاع رساني و تعامل الکترونیکی بين مشتري و سازمان است كه متأسفانه در سازمان ها و به تبع آن در روابط عمومي ها هنوز اين امكانات بشكل جامع و مطلوبي ميسر نشده است. دومين چالش نيز به عدم حضور فارغ التحصيلان و كارشناسان مرتبط در عرصه فعاليت هاي روابط عمومي باز مي گردد تا با حضور ایشان در رئوس برنامه ريزي سازماني آگاهانه تصميم گيری شود.

وی با اشاره به اینکه كميت و كيفيت كتاب هاي منتشرشده در حوزه روابط عمومي رضايت بخش نيست و از همه مهم تر فقدان کلاس های تخصصی و آموزش های مستمر در این رشته اساسی هستیم ادامه داد: باید امكانات و ابزار نويني كه دنياي ديجيتال پيش روي روابط عمومي ها قرار داده است را فرصت ساز دانست. فرصتی طلایی که فن آوری های نوین در اختیار این رشته و هنر قرار داده است. مديران و كارشناسان روابط عمومي ها قادر خواهند بود با استفاده هوشمندانه از اين امكانات علاوه بر ارتقاي سطح دانش و مهارت خود به روند نقش آفريني و بالندگي حرفه و صنعت روابط عمومي شتاب دهند. متأسفانه تعداد اساتيد آگاه به روابط عمومي الكترونيك در كشور معدود و به هيچ عنوان پاسخگوي نيازهاي علاقمندان به ويژه در استان ها و شهرستانها نيست .

جهانی در پایان سخنان خود گفت: هر میزان که دامنه استفاده مردم و سازمان ها از تکنولوژی های جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گام های بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه جامعه برداشته خواهد شد. با اين شيوه مي توان سريع تر، وسيع تر و کامل تر به نيازهاي مخاطبان و مردم پاسخ گفت.

گفتنی است هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک همزمان با گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در اردیبهشت ماه سال 91 برگزار خواهد شد.

استادان، کارشناسان و علاقمندان روابط‌عمومی، می‌توانند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را پیرامون موضوعات مطرح شده در فراخوان این همایش که در سایت www.eprcenter.ir موجود است را در قالب مقاله به آدرس اینترنتی دبیرخانه info@eprcenter.ir ارسال کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا